Wat zijn de gevolgen van werkdruk?

Werkdruk gevolgen

Wat zijn de gevolgen van werkdruk?

Een te hoge werkdruk leidt tot stress op het werk. Als je voor langere tijd onder druk komt te staan op je werk, kan dat slechte gevolgen hebben op je gezondheid. Ook voor werkgevers levert een te hoge werkdruk problemen op. Lees hieronder meer over werkdruk, de gevolgen en wat je eraan kan doen.

Gevolgen van werkdruk

De bekende gevolgen van werkdruk zijn: overbelasting, depressie, moeheid en een burn-out. Maar ook hart- en vaatziekten worden vaak veroorzaakt door werkdruk. Door stress is de kans groot op een ongezonde levensstijl, wat kan leiden tot een grotere kans op kanker. Genoemde gevolgen moet voldoende zijn voor werkgevers om een goed te kijken naar de werkdruk binnen het bedrijf. Een training van bijvoorbeeld Arboned tegen werkstress kan enorm positief uitpakken voor alle werknemers van het bedrijf.

Hierdoor hebben we een aantal voorbeelden van klachten die mogelijk veroorzaakt worden door werkdruk op een rijtje gezet. Zowel lichamelijke als mentale klachten kunnen door werkstress komen.

Voorbeelden van lichamelijke klachten door werkdruk

  • Rugklachten
  • Hart- en vaatziekte
  • Verminderde weerstand
  • Klachten aan arm, nek en schouder
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Verminderde weerstand

Voorbeelden van mentale klachten door werkdruk

  • Vermoeidheid
  • Somberheid
  • Depressie
  • Slapeloosheid
  • Burn-out
  • Agressie
  • Overmatig alcohol- en medicijngebruik

Gevolgen werkdruk voor bedrijven

Wanneer je personeel leidt onder (te hoge) werkdruk dan is dat niet goed voor de werksfeer op een afdeling. Personeel krijgt minder plezier in hun werk, presteren slechter en worden minder creatief. Werkdruk leidt uiteindelijk tot meer ziekteverzuim binnen het bedrijf. Ook is de kans op bedrijfsongevallen aanzienlijk groter. Dit is natuurlijk wat je ten alle tijde wilt voorkomen.

Er zijn genoeg redenen te bedenken om werkdruk en werkstress op tijd te herkennen. Om vervolgens aan te pakken, bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met je medewerkers of het volgen van een training.


Related Posts