Tips voor een dieet tegen depressie

Tips voor een dieet tegen depressie

Category : Tips

Iedereen zit wel eens niet lekker in z’n vel. Als dat voor langere tijd zo is, kan dat duiden op een depressie. Vaak is de oorzaak van een depressie ontevredenheid over het zelfbeeld. Je vindt jezelf misschien te dik of bent niet tevreden met hoe je eruitziet. Een antidepressie-dieet kan dan helpen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de juiste voeding stemmingsstoornissen voorkomt.

Zo eet je om een depressie te voorkomen

Je mag jezelf best een pleziertje gunnen. Eet gerust iets waar jij je goed bij voelt. Het dieet moet vooral niet als een verplichting voelen, want dan heb je er nog minder zin in om je eraan te houden. Het is vooral belangrijk evenwichtig te eten. In principe mag je dan alles eten; er zijn geen verboden producten en ook geen ‘superfoods’ Wel is het belangrijk de voorkeur te geven aan gezonde voedingsmiddelen, zoals fruit, groenten, zetmeelrijke producten en vis.

Mag je dan nog wel af en toe een snoepje of een handje chips? Natuurlijk mag dat. Zolang je de consumptie ervan maar beperkt. Het liefst eet je weinig of geen vleeswaren. Dit is niet alleen goed voor jezelf, maar ook goed voor het milieu. De ideale verhouding van voedsel is 10 tot 15 procent eiwitten, 30 tot 35 procent vetten en 50 tot 55 procent uit koolhydraten.

Eiwitten en vetten

Vetten hoef je niet te mijden. Sterker: je hebt vet nodig! Goede vetten bevatten vooral omega 3-vetzuren. We vinden deze vooral in vette vis en koolzaadolie. Ze zijn onmisbaar voor de gezondheid en zeker goed voor de hersenen. Ze houden de celmembranen soepel. Het is belangrijk verzadigde vetten en transvetzuren te vermijden. Deze vetten zijn niet goed voor je.

De juiste eiwitten verrijken je dieet met tryptofaan. Denk daarbij aan eieren, vlees, sommige vissoorten (kabeljauw en zeeduivel) harde kazen, magere melk, fruit en peulvruchten.

Suiker, mag dat?

Je mag gerust suiker eten, zolang je maar kiest voor goede suikers. Koolhydraten, en vooral glucose, zijn de brandstof van ons brein. Om goed te functioneren zijn we ongeveer 120 gram glucose per dag nodig. Dat is de helft van de koolhydraten die we zouden moeten consumeren.

Kies bij elke maaltijd voor koolhydraten. Deze vind je onder meer in (bruin) brood, deegwaren, rijst en granen. Ook eenvoudige koolhydraten als fruit, groenten, melk en yoghurt zijn belangrijk voor lichaam en geest.

En voor de rest..

Het is belangrijk je magnesiumvoorraad op peil te houden. Hier wordt diëten leuk: we vragen je namelijk om zwarte chocola te eten. Wie wordt er niet gelukkig van chocola? Om goed te functioneren zou je het best elke dag twee of drie blokjes chocola kunnen eten. Maar: niet meer. Alles met mate.

In erwten, sinaasappel, bonen, eieren, rijst, kip en bananen vinden we allerlei B-vitamines. Ook de bekende vitamine B12 is belangrijk voor ons. Deze vinden we vooral in eieren, tonijn, zalm en oesters.

Voor het beste dieet matig je de consumptie van alcohol, energiedranken en cafeïne. Deze drie producten kunnen, als je er veel van gebruikt, angst en depressieve symptomen veroorzaken. Je vindt verschillende diëten op BestGekozen.nl.

Tot slot willen we je aanraden om hulp te vragen als je in de put zit of depressief bent. Veel mensen zoeken hun heil in voeding en eten, maar voeding luistert niet.


Leave a Reply