Telefonie voor huisartsen
Categorie : Lichamelijke gezondheid
Als je een keer naar de huisarts moet wil je natuurlijk makkelijk een afspraak kunnen maken. Veel huisartspraktijken maken gebruik van telefonisch afspraken maken, maar wanneer er een storing is zijn veel praktijken dus niet goed bereikbaar. Toch is te allen tijde telefonisch bereikbaar zijn erg belangrijk voor huisartsen. De Inspectie van de Gezondheidszorg en de Landelijke Huisartsen Vereniging hebben hier richtlijnen voor opgesteld, zodat het bereiken van de huisarts zo vlekkeloos mogelijk kan verlopen.
Wanneer een afspraak maken?
Wanneer jij, je zoon, je dochter of iemand anders die naast je staat last heeft van ziekte of andere narigheden is het soms handig om je even te laten checken door de huisarts.
Vaak is er uiteindelijk niet zo veel aan de hand, maar wanneer kan je nou beter wel en wanneer beter niet een afspraak maken?
Om deze vraag te beantwoorden is het handig om jezelf een aantal vragen te stellen voordat je belt voor een afspraak. De eerste en belangrijkste vraag die je moet stellen is: Maak je je zorgen over je gezondheid? Want mocht dit zo zijn dan moet je altijd contact opnemen met je huisarts. De tweede vraag is: Wat wil je bereiken met je bezoek aan de huisarts? En tot slot kan je eerst kijken op het internet of er wat valt te vinden over de klachten waar je last van hebt.
Huisarts of 112?
Vaak is er ook twijfel of je nou beter eerst naar de huisarts kan of maar beter gewoon direct naar het ziekenhuis kunt gaan. Gelukkig is het antwoord op deze vraag vrij simpel.
Als een klacht levensbedreigend is, kan of moet je zelfs altijd naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis. Of zelfs een ambulance bellen. Is de klacht niet levensbedreigend? Dan kan je beter eerst even bellen voor een afspraak bij de huisarts of de huisartsenpost. Mocht je acute hulp nodig hebben dan kan je zeggen dat het moet spoed is en word je in veel gevallen heel snel geholpen.
De huisarts van de toekomst
Hoe ziet de toekomst van huisarts en zijn praktijk er uit? In de toekomst zullen de huisartsen het naar verwachting drukker krijgen dan tegenwoordig. Waarschijnlijk komt dit door toenemende zorgvragen vanuit groepen zoals ouderen en mensen met psychische problemen.
Ook de wachtrijen van de telefoon voor huisartsen is langer dan zou moeten. De maximale wachtrij zou 2 minuten moeten duren. Zo’n 5 procent van de bellende patiënten wacht langer dan dit.