5 tips om incontinentie te voorkomen

5 tips om incontinentie te voorkomen

5 tips om incontinentie te voorkomen

Veel Nederlanders hebben last van urineverlies. En wanneer we ouder worden, dan krijgt zo rond de 20% hiermee te maken. Een lastig probleem, want het is niet hygiënisch en ook onprettig voor jezelf. In sommige gevallen kan het zelfs tot psychische klachten leiden zoals een depressie of sociaal isolement. En dus is het belangrijk om hier goed mee om te gaan. Ben je jonger en heb je soms al last van deze klachten? Dan kun je er met de juiste training vaak voor zorgen dat het niet verergert. Ook weten we soms niet precies hoe we ermee om moeten gaan en dit maakt de problemen uiteindelijk groter. In dit artikel vertellen we je alle in en outs over urineverlies.

Training

Heb je af en toe last van urineverlies? Bijvoorbeeld wanneer je (touwtje) springt? Of moet je direct naar het toilet bij aandrang? Dan kan dit betekenen dat je bekkenbodemspieren verslapt zijn. Dit kan bij vrouwen bijvoorbeeld door een bevalling komen. Met de juiste bekkenbodemtraining kun je hier veel verbetering in brengen. Span al je bekkenbodemspieren aan en trek ze op. Herhaal dit in drie sets van twintig keer. Doe dit bijvoorbeeld wanneer je ergens in de rij staat. Of in de file in de auto. Je zult zien dat het snel verbetert wanneer je dit regelmatig doet.

Drinken

We denken vaak dat we voldoende drinken. Uit onderzoek blijkt echter dat dit helaas niet het geval is. Het overgrote deel van de Nederlanders drinkt veel te weinig op een dag. Zeker wanneer je ook alle kopjes koffie meerekent en het vocht dat dit aan je lichaam onttrekt. En van alle ouderen drinkt bijna 70% te weinig op een dag. Dit zorgt ervoor dat er veel afvalstoffen in de blaas en het urinetraject achterblijven. En dat kan weer leiden tot problemen met het ophouden van je urine. Zorg er dus voor dat je minstens anderhalve liter vocht op een dag drinkt.

Mobiliteit

Wanneer onze ouders bijvoorbeeld incontinent zijn, dan is het belangrijk dat ze zo lang mogelijk zelfstandig blijven. Laat ze daarom ook zelf de incontinentieluiers verwisselen. Wanneer ze nog naar het toilet kunnen, dan is het belangrijk om dit zo lang mogelijk te blijven doen. Zo voorkom je dat de incontinentie verergert. Wanneer ouderen niet meer naar het toilet gaan, dan neemt ook de mobiliteit vaak af. Incontinentieluiers bieden natuurlijk gemak, maar het lichaam went er natuurlijk ook aan.

Het juiste materiaal

Is het urineverlies structureel? Kies dan zeker ook voor incontinentiemateriaal. Belangrijk daarbij is om het juiste materiaal te gebruiken. Oftewel de maat en soort materiaal dat is afgestemd op jouw specifieke situatie. Wil je incontinentiemateriaal kopen? Laat je dan bij voorkeur adviseren zodat je weet welke soort incontinentieluiers het beste bij jou passen. Er is ook verschillend materiaal voor mannen en voor vrouwen. Voor de dames is er Tena Lady en voor de heren Tena men. Ook dit is belangrijk, want de frequentie van het plassen en hoeveelheid urine is anders. Gebruik ook nooit het incontinentiemateriaal van anderen. De juiste maat en soort luier is doorslaggevend voor de juiste opvangcapaciteit.


Leave a Reply