Stoppen met roken stappenplan (6 stappen)

  • 0
Stappenplan stoppen met de sigaret

Stoppen met roken stappenplan (6 stappen)

Tags : 

Jaarlijks proberen 980.000 mensen te stoppen, maar na een jaar geeft 90 procent al weer op. Het blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van Stivoro dat rokers gemiddeld twee tot drie serieuze pogingen ondernemen om te stoppen. Wil je eindelijk die sigaret voor eens en voor altijd uitdrukken? Hier zijn 6 tips om je te helpen met het stoppen met roken.

1. Voorbereiding
Stel jezelf de vragen: Waarom wil je stoppen? Wat zijn de redenen én wat voor soort roker ben ik? Rook ik uit gewoonte, uit verveling of vanwege de stress? Stel jezelf deze vragen en geef eerlijk antwoord. Het beste is om je informatie op te schrijven.

2. Stopplan
Bepaalde associaties en gedachtes moeten doorbroken worden.Een stopplan helpt. Bepaal voor jezelf wat je zwakke momenten zijn en besluit van tevoren hoe je daarmee omgaat, zoals in plaats van een sigareet bij de koffee, neem een koekje of chocolade. Schrijf het allemaal op.

3. Vermijden van feesten en clubs
Stoppen met roken is al lastig genoeg. Vooral als je een gewoonteroker bent. De eerste weken zijn het zwaarst. Stoppers doen er verstandig aan om de eerste weken niet te gaan clubben of naar feesten te gaan. Ongezellig, maar daar is de verleiding om een sigaret op te steken het grootst.

4. Vertel je vrienden en familie
Sociale controle werkt. Je blijft zo scherp en alert. Bovendien kun je je frustraties delen.

5. Nooit opgeven
Het is absoluut lastig. maar iedereen kan stoppen. Red je het toch niet, onthoud dat elke stoppoging is er een. De volgende keer lukt het wel.

6. Schaam je niet
Lukt het nog steeds niet? Schaam je niet om hulpmiddelen zoals pleisters of medicijnen te gebruiken. Ze kunnen dat verschil maken.

Als je deze tips volgt, zou het stoppen met roken geen probleem moeten zijn. Neem dus net als 30.000 anderen deel aan Stoptober en raak voor eens en altijd van die smerige sigaretten af.


Laat een reactie achter