Afkickverschijnselen bij het roken

  • 0
Stappenplan stoppen met de sigaret

Afkickverschijnselen bij het roken

Tags : 

Vandaag gaan we in op de meest voorkomende afkickverschijnselen bij het stoppen met roken. We zullen hierbij ook tips aandragen hoe je deze deze ontwenningsverschijnselen tegen kunt gaan of minder hevig kunt laten zijn.

Waarom heb je eigenlijk last van ontwenningsverschijnselen bij het stoppen?

Het roken is door de jaren heen een verslaving geworden waar je lichaam gewend aan is geraakt. Je lichaam heeft een lichamelijke afhankelijkheid opgebouwd aan nicotine. Deze afhankelijkheid is ontstaan als gevolg van de langdurige blootstelling aan de nicotine-dragende sigarettenrook. Naast nicotine komen er ook (nog) schadelijkere stofjes binnen bij het roken, waar je lichaam niet verslaafd aan raakt, zoals teer en tabak.

Naast de lichamelijke afhankelijkheid voor het binnenkrijgen van nicotine, ben je ook geestelijk gewend geraakt aan het roken. Je bent gewend om in bepaalde situaties een sigaret op te steken en voelt je ongemakkelijk wanneer dat niet (meer) kan. Dit is verslaving die te maken heeft met de associaties en routine die bij het roken komen kijken.

Wat zijn de meest voorkomende afkickverschijnselen?

In de eerste paar weken dat je stopt met roken zal je merken dat je je wat rusteloos gaat voelen omdat je het rookritueel en de ‘nicotine-fix’ mist. Hiernaast kan je (tijdelijk) last krijgen van slaapproblemen, vermoeidheid en een verslechterde weerstand.

Slaapproblemen?

De meeste kettingrokers die besluiten te stoppen kunnen in de eerste weken slecht slapen. Pas wanneer ze erg vermoeid zijn, na lang woelen, zullen ze wegdommelen. Vaak beleven ze tijdens deze verkorte slaapperiode hevige, rare dromen waar geen touw aan vast te knopen is. Maak je hierover geen zorgen, je lichaam zet alles in het werk om van de verslaving af te komen.

Tijdelijk verminderde weerstand?

Je lichaam is afhankelijk geworden van de regelmatige inname van nicotine, nu dat niet meer gebeurd moet het daar aan wennen, voordat het zichzelf geheel kan reinigen. Als gevolg hiervan neemt de weerstand tijdelijk af en zal je wellicht een verkoudheid oppikken.

Grote schoonmaak?

Na enkele dagen nadat je gestopt bent zal je last krijgen van slijm. Je longen zijn op dat moment begonnen bij het wegwerken van de opgebouwde laag teer en slijm.

Opgezwellende slijmvliezen?

De slijmvliezen in je keel kunnen geïrriteerd raken wanneer je stopt met roken. Gelukkig gebeurt dit bij slechts een enkele stoppende roker. In het geval dit gebeurd zal je enkele dagen last hebben van een vernauwde ademhaling.

Te veel zuurstof?

Door de jarenlange rookverslaving ben je eraan gewend geraakt dat je minder zuurstof binnenkrijgt. Nu je lichaam zich geleidelijk aan hersteld van de verslaving en niet meer wordt vervuild met tabak, teer en nicotine kan je dieper ademhalen. Daar ben je echter niet aangewend, wat als gevolg kan hebben dat je meer zuurstof binnen ademt dan je gewend bent. Bij sommigen kan dit resulteren in hyperventilatie. Symptomen hiervan zijn: Je licht in je hoof voelen en duizeligheid.

Stemmingswisselingen?

Stoppen met iets waar je lichamelijk en geestelijk naar verlangt zal zijn effecten hebben op je gemoedstoestand. Bereid je dan ook voor op stemmingswisselingen. Je zult je af en toe te neergeslagen en kribbig voelen. Maak je maar geen zorgen, dit zal van korte duur zijn.

Hoe beperk/voorkom ik de afkickverschijnselen?

De lichamelijke klachten zijn door (extra) supplementen te slikken en gezond te eten voor een groot deel te verzachten. We raden je aan zorg te dragen voor de volgende punten:

  • Drink voldoende water
  • Drink ook brandnetelthee, dit werkt reinigend
  • Slik voldoende vitamine C, of eet voldoende fruit
  • Slik magnesium en ijzer supplementen voor meer rust en sneller herstel
  • Minder je cafeïne (koffie) inname om eerder de slaap te vatten

Hoe zit het dan met nicotinepleisters en elektrische sigaretten?

Nicotinepleisters, -kauwgom, -zuigtabletten en bijvoorbeeld het kopen van een e-sigaret kunnen ook meehelpen om de ontwenningsverschijnselen te beperken. Het voordeel van deze hulpmiddelen is dat je geen last zult ondervinden van het afkicken van nicotine. Het nadeel hiervan is echter dat je lichaam in een bepaalde mate afhankelijk blijft van nicotine en je hierdoor wellicht sneller weer begint met roken. Toegegeven, je kunt wel gemakkelijker langzaamaan wennen aan het binnenkrijgen van minder nicotine wanneer je deze hulpmiddelen toepast, waardoor je op termijn geheel van het verlangen naar nicotine kunt afkomen.


Laat een reactie achter